CONTROL ALT DELETE laat dwang zien, vrezen, horen, snappen, haten, lachen, voelen en omarmen. Nee, dat laatste deleten we.

In de nieuwe voorstelling CONTROL ALT DELETE van de firma zorgbehang gaan de spelers op zoek naar
hun controle punt.

 

Wanneer is iets gewoon een eigenaardigheidje, iets van jou alleen en wanneer is het een stoorzender? Wat als de gedachte om de gedachte jou vast zet en je letterlijk niet meer verder kunt. Als jouw stukje houvast geen veiligheid meer bied, maar zorgt voor chaos en de roze olifant niet meer in een kooi te vangen is?

 

In deze beeldende voorstelling kun je je laten meeslepen in alle taferelen van de spelers. Theatrale werkelijkheid of herkenning, het is aan jou.
CONTROL ALT DELETE is voor iedereen die wel eens bang is om de controle te verliezen. Oftewel voor iedereen.


Speelduur: 55 minuten*, nabespreking mogelijk

Locatie: theaterzaal
Voor wie: algemeen publiek

* Er is ook een versie van 20 minuten beschikbaar

 

mede mogelijk gemaakt door:woudsend

Credits

Concept en spel: Anne-Marijke, Daphne, Ingrid, Lisa, Lotte, Naomi, Stefanie,
Regie: Floortje Bras
Regieassistent/productie: Hilde Spanjers
Choreografie: Okke Braaksma
Techniek: Jan van den Hatert
Muziek trailer: Johannes Daalman

Reacties

‘Met Control Alt Delete heeft De Firma een hit gescoord. Het was prachtig! ‘
john van de ven

“Ik leg mijn sokken altijd om en om op kleur, zo stom, maar dat moet gewoon.”
“Ohja, ik heb ook van dat soort dingen…”

Dwang is gaan leven, zowel na de voorstelling in ieders beleving als tijdens de voorstelling in beweging, tekst, beeld en geluid. Het zou zonde zijn om hier al beelden te verklappen. Maar wat ik met name treffend vind, is dat een aanvankelijk fragmentarische voorstelling een verhaal krijgt en een pakkende samenhang. Aangrijpend hoe de dwang gepersonifieerd wordt, dan kan ik als publiek er echt niet meer om heen en weet ik: er is geen ontkomen meer aan. Ik word gedwongen me te verhouden tot de meiden die hun persoonlijke verhaal vertolken, soms op het randje, wil ik zo dichtbij komen? Dan toch net op tijd een ander beeld, verhaal of beweging. Deze voorstelling zal zich alleen nog maar verder ontwikkelen, ik ben nieuwsgierig naar meer.. geniet ervan!

 eva de jager, regisseur

Het theater was treffend, beklemmend (doordat de problematiek goed werd overgebracht) en artistiek!
Ik ben dus enthousiast over wat ik heb gezien!
Dit is een heel goede manier om meer begrip te kweken voor het soort problematiek waar deze mensen mee te maken hebben.

Anneke Özen, psychomotorisch therapeut

Mooie beelden gemaakt met een simpel decor, beelden gemaakt met het lichaam als instrument, bewegingen die het verhaal vertellen, een ritme, de inhoud in een gestileerde vorm gegoten.
Verhalen verteld van eigen ervaringen.
Er is geen verschil tussen mij en de ander.

Merci!  Esther

Het stuk is tegelijkertijd absurdistisch en realistisch en daarmee behoorlijk confronterend. Zelfs voor mij – ik heb geen dwang maar ben een typische angstlijder – zijn er meerdere momenten waarop ik iets moet wegslikken. Dat komt voornamelijk omdat ik precies dàt vormgegeven zie dat ik zelf voor geen meter begrijp en wat ook nog eens best lastig uit te leggen valt aan derden. Dingen als de onmacht die iemand met dwang ervaart, het verschil tussen de buiten- en de binnenwereld en het gegeven dat de dwangpatiënt zich gekooid voelt door zijn stoornis komen emotioneel behoorlijk bij me binnen.

Vizier, kwartaalblad van de ADF stichting